شاید شما هم از آن دسته از افرادی باشید که بهواسطهی کمبود فرصت (و البته نبود حوصله)، اخبار و مقالات را بهسرعت میخوانید و جویدهونجویده از آن عبور میکنید. اما باید بدانید این روش در بلندمدت آنچنان که بایدوشاید جوابگوی نیازهای شما نیست. بهعنوان نمونه، یک پژوهش تازه نشان داده است که افرادی که تنها خلاصهای از فیدخبری فیسبوک را مطالعه میکنند، دچار این توهم میشوندکه بیشتر از آنچه واقعا خواندهاند، اطلاعات دریافت کردهاند.
بسیاری از کاربران با نگاه سرسری به پیشنمایشی از مقاله بهجای خواندن کامل آن، درک خود از یک مسئله را دستبالا میگیرند. این امر بهویژه برای دستهای از افراد صادق است که دانش آنها متاثر از احساساتی قوی و طبعا عقایدی سرسختانه است. پژوهشگران از کالج یورک از پنسیلوانیا در بخشی از مقالهی تازهی خود آوردهاند:
از آنجا که بیشتر کاربران وبسایتهای ارتباط جمعی تنها با اخبار پستشده در این سرویسها سروکاردارند، قرار گرفتن در معرض اطلاعات ی در این رسانههای اجتماعی ممکن است بهسادگی باعث شکلگیری توهم یادگیری ی در آنها شود.
این مطالعه تعداد تقریبی ۱۰۰۰نفر از شرکتکنندگان را به سه گروه تقسیم کرد تا میزان دانشی را که واقعا درمورد یک موضوع کسب کرده بودند و نیز میزان دانشی را که گمان میکردند کسب کردهاند، اندازهگیری کنند. فرمت اطلاعاتی که در اختیار هر گروه از شرکتکنندگان قرا میگرفت، کمی متفاوت بود و نیز از همهی افراد خواسته شد که فرم نظرسنجی مربوطبه سبک شناختی خود را تکمیل کنند.
آموزش و بازاریابی کاربران ,توهم ,میزان دانشی منبع
درباره این سایت